EFCOM
Integruota komunikacija

Ekspertinės įžvalgos


Grįžti į peržiūrą

2016-02-12

Kaip šeimos verslą komunikuoti geriau už Ričardą Bransoną?

„Ar aš jaunystėje atrodžiau taip pat žavingai kaip mano sūnus?“ – vis dažniau tokių klausimų sulaukiantis prisipažįsta seras Ričardas Bransonas (Richard Branson) savo „Facebook“ paskyroje. Prie žinutės jis prideda nuotrauką, kurioje apsikabinę su sūnumi šypsosi taip žavingai, kad dar būtų galima rimtai pasiginčyti, kuris daugiau moterų širdžių yra sudaužęs.

Vertinant paprastai, tai – tik dar viena laimingo ir besididžiuojančio tėvo kasdienė žinutė. Vertinant iš strateginės perspektyvos – taip, žingsnis po žingsnio, visuomenei yra pristatomas vienas iš „Virgin Group“ imperijos paveldėtojų ir galbūt būsimasis jos vadovas.

Taigi, kaip komunikuoti ir visuomenei pristatyti šeimos verslą? Pateikiame penkis žingsnius, kuriuos verta nuodugniai apsvarstyti, jei valdote šeimos verslą.

Pirma – papasakokite unikalią savo šeimos ir jos verslo istoriją
Šeimos verslo istorija yra pagrindas, nuo kurio reikia atsispirti formuojant stiprų šeimos verslo prekės ženklą. Kaip kilo idėja kurti verslą? Kokie buvo pagrindiniai laimėjimai, nesėkmės ir lūžiai? Kelinta karta verslą valdo, kuo ji skiriasi nuo ankstesnių? Papasakokite garsiai savo unikalią šeimos verslo istoriją, nes daugeliui įdomu ir naudinga skaityti ir girdėti, kaip tai pavyko. Juk ne vienas širdyje svajoja apie panašią savo verslo sėkmės istoriją…

Esu konsultavusi vieną leidyklos savininką, kurio močiutė partizaninio pasipriešinimo metu padėjo spausdinti „miško brolių“ laikraštį. Štai ir unikali istorija, kaip šeimoje gimė meilė knygai ir leidybai. Daugelis šeimos verslų turi tokių „perliukų“, tokių legendų, apie kurias tik reikia garsiai prabilti. Tai – šeimos prekės ženklo pradžia.

Antra – atraskite, kokios yra Jūsų šeimos vertybes, ir jas propaguokite
Daugelis šeimų turi vertybių rinkinį, jų nuomone labiausiai prisidėjusį prie sėkmės ir padėjusį išlikti sunkiausiais laikais. Tereikia jas išsigryninti. Dažnai prireikia ir konsultanto pagalbos, kad tiems trapiems organizacinės kultūros elementams galėtume parinkti tikslius žodžius. Tada tereikia jas komunikuoti, bene paprasčiausia tai padaryti per įvairius rėmimo projektus.

Pavyzdžiui, jei Jūsų šeima sportiška, šeimos verslo vardu remkite maratoną; ne tik patys jame bėkite, bet ir paskatinkite tai padaryti darbuotojus. Jei esate patriotiški ir iš visos širdies mylite Lietuvą, vietoj įprastų ir nuobodžių vasaros sporto švenčių, darbuotojams dovanokite šventinį Vasario 16 d. vakarą, o vietoj įmonės motyvacinio seminaro mieste pasirinkite Kernavę su nuostabiais jos piliakalniais. Jei remiate šeimos vertybes, dovanokite mažus vaikus auginantiems darbuotojams papildomą laisvą dieną ar pusdienį. Svarbu tokiais atvejais aiškiai pasakyti kodėl: nes mes tuo tikime, nes būtent tai mūsų gyvenime ir nulėmė sėkmę.

Trečia – puoselėkite santykius su vietos bendruomene
Daugelis šeimos verslų yra nedideli ir todėl jiems kritiškai svarbu užmegzti kuo glaudesnius ryšius su vietos bendruomene. Kuo geriau suprasti, kokia ji yra, kokios jos problemos ir kaip konkretus verslas gali prisidėti jas sprendžiant. Sekite vietos savivaldos sprendimus ir viešai pasisakykite dėl planuojamų verslui ar daugeliui gyventojų svarbių sprendimų. Jie reikia, burkite didesnes koalicijas ir užsiimkite lobizmu.

Dalyvaukite vietos verslo asociacijų ir klubų susibūrimuose, ten pristatykite savo verslą ir jo ginamas vertybes. Bent simboliškai remkite tradicinius vietos bendruomenės renginius arba vieną pasirinktą stambų objektą, pavyzdžiui, teatrą ar orkestrą. Nueikite į kelias mokyklą ir ten praveskite verslumo ir ekonomikos pamoką, pakvieskite bendruomenę į atvirųjų durų dieną susipažinti su įmone ir jos darbuotojais.

Ketvirta – pristatykite visus šeimos narius ir suteikite jiems vaidmenis_-
Markas Zuckerbergas, pristatydamas vieną didžiausių „Facebook“ naujienų „Timeline“, pasirinko viešai parodyti savo ir tuometinės sužadėtinės pirmųjų atostogų kartu nuotraukas, pabrėždamas, kad jos jam itin brangios.

Visą žiemą ūkininkų turgelyje pirkau krienus, kurių vien pavadinimas iškalbingas – „macnūs krienai“. Juos auginančio ūkininko žmona – tikras idealios lietuvės portretas – turi retą dievo dovaną itin gražius ilgus plaukus. Šeima šią „svajonių lietuviškumo“ kortą sėkmingai naudoja rinkodarai: jų tinklaraštis mirga poetiškomis šeimos nuotraukomis ūkyje, prie auginamų daržovių lysvių, stalą turguje puošia tradiciškai nerta staltiesė ir t.t.

Tai tik du nesusiję pavyzdžiai – labai globalus ir labai lokalus. Jie iliustruoja, kaip svarbu parodyti visą šeimą, kuri „sukasi“ versle, ir kiekvienam jos nariui suteikti vaidmenį. Ypač strategiškai ir atidžiai šią komunikaciją reikia suplanuoti ir vykdyti, ruošiantis verslą perduoti jaunesniajai kartai. Tuomet ateityje bus mažiau tokių skaudžių situacijų, kai, pavyzdžiui, po Bronislovo Lubio, „Achemos grupės“ įkūrėjo, staigios mirties net žiniasklaidoje pasipylė spėlionės, kas perims verslo vairą, o nuo tokių diskusijų įmonės vertė tik mažėjo.

Penkta – rinkitės įvairius komunikacijos kanalus__
Tarptautinėje erdvėje vis dažniau kalbama apie tai, kad mirė tradiciškai suprantami viešieji ryšiai, kurie daugiausia rėmėsi ryšiais su žurnalistais ir žinios skleidimu per žiniasklaidą.

Dabar svarbiausia sugalvoti kuo daugiau ir kuo įvairesnių komunikacijos kanalų, juos išbandyti, atsirinkti efektyviausius Jūsų verslui. Tuomet tarsi žoglieriui žongliruojant kamuoliukais sukurti šį kiekvienai įmonei skirtingą – tarsi piršto antspaudas – derinį. Tik taip prekės ženklas taps gyvas.




Grįžti į peržiūrą